Communiceren binnen het bedrijf is essentieel, vooral als het gaat om het verspreiden van cruciale of nieuwe informatie. E-mails, memo’s en de alom bekende Powerpoint presentatie zijn oude bekenden, maar in de moderne maatschappij zijn ze niet meer zo efficiënt. In dit artikel vertellen we je hoe een animatie kan bijdragen aan een efficiënte verspreiding van informatie binnen het bedrijf.
Complexe informatie versimpelen
Complexe informatie behapbaar maken is al een kunst op zich, laat staan dat je het op een duidelijke manier communiceert. Bovendien heb je binnen een bedrijf te maken met allerlei verschillende mensen, van wie de kennis en achtergrond verschilt. Een animatie laten maken zorgt ervoor dat je deze barrière doorbreekt. Doordat je de informatie omzet in beelden, kan iedereen deze begrijpen. Daarnaast lenen beelden zich goed om complexe informatie en processen te versimpelen en in hapklare brokken voor te schotelen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een infographic die de kern van de boodschap weergeeft.
Betrokkenheid bevorderen
Visuele content trekt de aandacht van medewerkers beter dan het geschreven woord. Daarnaast kunnen mensen beelden makkelijker onthouden dan tekst. Ook kan animatie een goede handleiding zijn als er nieuwe processen of werkwijzen worden geïntroduceerd. Een stappenplan weergegeven in een infographic of een animatievideo die stap voor stap uitlegt hoe je met een systeem moet werken, zijn goede voorbeelden. Zo krijgt iedereen de kans zich nieuwe werkwijzen aan te leren. Bovendien gaat het een stuk sneller, omdat er geen grote presentaties gegeven hoeven te worden. Dit helpt om de betrokkenheid van personeel te bevorderen; ook medewerkers willen graag snel over tot de orde van de dag en alle verandering is moeilijk. Hoe makkelijker je het jouw medewerkers maakt om zichzelf nieuwe processen eigen te maken, hoe meer betrokken ze zich zullen voelen.
Consistentie informatieverspreiding
Een grote uitdaging bij interne informatievoorziening is consistente en efficiënte verspreiding. Zeker wanneer dezelfde boodschap door een grote organisatie wordt verspreid, kan deze verschillend worden geïnterpreteerd. Animatie verkleint dit risico aanzienlijk. Daarnaast is het verspreiden van animatie een stuk makkelijker dan het verzenden van e-mails, memo’s of fysieke post. Een linkje in een korte e-mail of op het interne netwerk is toch net even wat efficiënter. Bovendien zijn mensen eerder geneigd op een linkje te klikken waar informatie in een korte video wordt weergegeven dan een lange e-mail grondig te lezen.