Niet betalende klanten, het is een verschijnsel van alle tijden. In het begin pak je dat op een vriendelijke manier aan, want je wilt de sfeer goed houden voor de lange termijn en niet te boek staan als facturen-tiran. Een aantal manieren om een klant tot betalen te bewegen, te beginnen met het laatste redmiddel.
Incassobureau inschakelen
Als een wanbetaler je tot wanhoop drijft en je er zelfs door in de financiële problemen komt, zit er niets anders op en wend je je tot de specialisten die meer handvatten hebben. Een goed voorbeeld daarvan is incassobureau Rechtnet Den Bosch, dat discreet maar doelgericht te werk gaat om je facturen alsnog voldaan te krijgen.
Mailtje sturen
Om het niet zo ver te laten komen, stuur je eerst een bericht aan de klant. Doe dit in eerste instantie via mail, het gebruik van WhatsApp kan door de klant als lastigvallen ervaren worden en dan ben je verder van huis. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, bovendien kan het niet voldoen van een factuur ook op een simpel misverstand berusten. Probeer het daarom enkele malen met een vriendelijk mailtje.
Bellen
Wordt er niet op mail gereageerd, dan is er de telefoon. Probeer te bellen onder werktijden, dus niet ’s avonds en zeker niet in het weekend. Een appje sturen? Je ziet zelf in of dat verstandig is. Als de wanbetaler in kwestie zijn privé-telefoon ook voor werk gebruikt en geen zakelijk nummer heeft, moet je wel.
Laatste mail
Geen reactie op diverse mailtjes, telefoontjes en berichtjes? Dana gooi je er nog een mailtje tegenaan waarin je aangeeft het plotselinge gebrek aan communicatie niet op prijs te stellen. En natuurlijk nog eenmaal de gelegenheid biedt om de rekening te voldoen, alvorens de botte bijl van een incassobureau te hanteren. Dat kun je in die laatste mail gerust opnoemen. Je hebt immers een dienst of product geleverd en de fout ligt bij de niet betalende klant, dus voel je niet schuldig. Het is per slot van rekening niet jouw dagtaak om achter klanten aan te zitten die niet over de brug komen.